Az év hídjai 2023

Eljött egy újabb év, újabb tíz igazán érdekes híd került a palettára a hazai szakma egyik legrangosabb díja kapcsán. Én pedig immár szokás szerint útnak is indultam, illetve tettem kisebb-nagyobb kitérőket az utazásaimon. A Hidászokért Egyesület és a KTE Közlekedésbiztonsági Tagozat hagyományos díjkiosztóján idén a különféle vasutak feletti szerkezetek közül került ki a hazai Év Hídja. Hogy melyik, kiderül a bejegyzés végén.

A Keleti pályaudvar mögött, az egykori „százlábú híd”, azaz tucatnyi pilléren álló vasbeton gerendahíd utódja 2014-ben épült. Immár egyetlen, 85 méteres nyílással hidalja át a vágányokat. A három főtartós hídból elsőként az északi oldal épült meg, két ívvel. Ezt követte az asszimetrikus déli oldal, amit a hídfő mögötti területről, részben az északi hídrészen végigfutó sínen toltak a helyére, majd a két szerkezetet végleg összekapcsolták. A híd főtartói, és a mellette álló, új Puskás Ferenc stadion. A hatalmas terhet viselő új hídfők alapozását az alatta mindössze 11 méterrel futó kettes metró alagútjai tették különlegessé.

Salgótarján déli szélén 2005-ben épült a maga nemében úttörő ívhíd, hazánkban elsőként befelé dőlő, azaz kosárfül elrendezésű főtartókkal, amelyek egymást merevítik. A 36 méteres nyílású híd főtervezője Pál Gábor volt, aki nem csak a híd erőjátékára, de a külső megjelenésére is gondot fordított. A kosárfül, mint alapvető forma egy évvel később, a Pentele híd 308 méteres nyílásánál is bizonyított. Az immár 18 éves híd ma is hibátlan állapotban van, a vörös festése több hasonló társával egyetemben, a napsugárzás hatására magenta színűvé változott.

A jelöltek mezőnyének legrégebbi és legkisebb tagja a Drégelypalánk szélén álló téglaboltozatos közúti híd. Az 1909-ben átadott, egykori Duna–Ipolyvölgyi HÉV vonalán több hasonló híd is épült. A jó állapotú boltozat még nem kapott alapvető felújítást, látható rajta a széntüzelésű gőzmozdonyok nyoma. A több mint száz éves híd eredeti korlátjait a közúti előírásoknak megfelelő, vasbetonba ágyazott szalagkorlát váltotta fel.

A békéscsabai vasútállomás felújításakor a még a gőzmozdonyok korábban épült híd helyén egy egy méterrel magasabb szerkezetre volt szükség. Az új, ferdekábeles híd két 59 méteres nyílása alatt zavartalanul elférnek a vágányok villamos űrszelvényei. A híd különlegessége, hogy a fő tartógerendái nem az út, hanem a 25 centivel magasabb járda alatt vannak, így a hídszerkezet magassága ennyivel kisebb, alig egy méter lehetett. Az útpályát hordozó kereszttartók a két járda közé süllyesztve sorakoznak. Az új híd, mindössze egy méteres szerkezeti magasságával alig igényelt meredekebb felhajtókat a régihez képest.

Körmend vasútállomásának keleti szélén közel tíz éve áll az új gyalogoshíd, amely nemcsak az állomási peronok elérését segíti, de az összes vágány fölött áthaladva a város két területét is összeköti. A mintegy kilencven méter hosszú, három nyílású híd pályája egyetlen darabból áll, acél I tartók közé helyezett vasbeton pályalemezzel. A két nagyobb, 27 és 39 méteres nyílását acél ívek merevítik. A téli síkosság kivédése kiemelt szempont volt, ezért a lépcsők mind tetőt kaptak, de a hídnyílásokat is méretezték egy esetleges későbbi lefedésre. A megépült változatban viszont a vasbeton járófelületbe épített fűtés tartja távol a jeget.

Hatvan város központjában 2015-ben készült el a 3-as és 21-es főutak körforgalma, aminek egyik ága a városi vasútállomás felett is áthalad. A vasút fölötti hídszakasz egyetlen, íves főtartóval épült, hosszirányban is kanyarodó nyílása egyedülálló a hazai hídépítésben. A töltésre emelt, összetett csomópontban egy nagy és négy kisebb híd épült. A helyszíni adottságokhoz igazodó, bonyolult vonalvezetésű híd pályáján változó sávkiosztással, alatta is kötött űrszelvényekkel maximálisan kihasználta a három dimenzióban tervezés lehetőségeit. A híd körüli park, és a rajta átvezetett kerékpárút áthalad a körforgalom közepe alatt. A tervező szerint medve formájú vasbeton kerethidak legnagyobb nyílása 18 méter.

A budapesti fogaskerekű vasút Széchényi-hegyi végállomása előtt áll az Agancs út 6,7 méter nyílású hídja. Az eredeti, elkorrodált vasbeton lemezes felszerkezetét 2004-ben a Hídtechnika Kft szakemberei vasbeton dongaboltozatra cserélték. A megújult híd az 1920-as évek helyi építészetét idéző korlátokat és felújított kőburkolatot kapott. Közel húsz év után is remek állapotban van.

A székesfehérvári vasútállomáson épülő gyalogos felüljárónak nem volt előzménye, a peronok jobb eléréséhez épült, déli folytatása pedig a város fejlődő déli területeit is könnyebben elérhetővé teszi. Az új felüljáró 210 méteres hossza alapján akár egy Tisza-híd is lehetne. Itt a hatalmas vasútállomás 28 vágányának, és az üzemi terület egy részének áthidalásához volt szükség ekkora méretre. A híd peronos vágányok feletti nyílásai még lapos vasbeton lemezből állnak, a rá támaszkodó esővédő tetővel. A tehervágányok fölötti, nagyobb nyílásokban azonban a tető is teherviselő elem, a rácsos acélszerkezet felső öveként.

A komáromi Duna-híd folytatásában, a vasútállomás vágányait szintén egy ívelt főtartójú, rácsos acélhíd keresztezi. Erről a hídról sajnos semmilyen adat nem lelhető fel, csak a dunai nyílásoknál láthatóan nagyobb szélessége, és csavarkötésű csomópontjai utalnak arra, hogy az elmúlt néhány évtized standardjai szerint épült. A híd festése és szép kandeláberei, amelyek a 2006-ra befejeződött felújítása óta szolgálnak, hasonlóak a szomszédos dunai Erzsébet hídéhoz.

A 2023. évi Év hídja díjat végül a legújabban elkészült miskolci Y-híd nyerte. Az idén átadott, nevéhez méltóan Y formájú felüljáró a városi elágazó vasútállomás vágányait három helyen is keresztezi. Hogy a felhajtók ágai a lehető legrövidebbek legyenek, a híd a vasúti űrszelvények keresztezése után azonnal lejteni kezd, és az útkereszteződést már ferdén, de még az átmenet domború lekerekítésében éri el, még a hatvani hídnál is összetettebb alakkal. A helyszínen öntött monolit, és előre gyártott vasbeton gerendás hídrészek találkozása. A teljes híd valójában egy monolit vasbeton szerkezetből és a három, hozzá csatlakozó, egyszerűbb gerendahídból áll össze. A híd egyes szakaszainak hossza a téli és nyári hőmérsékletük szerint akár 6-7 centimétert is változhat. Mindez remekül megfigyelhető a keleti járda lépcsőfordulója melletti hídsarun.